Biroul relații cu diaspora a organizat Conferința de comunicare și informare cu punctele focale la nivel central în domeniul Diaspora, Migrație, Dezvoltare (DMD)
La data de 20 decembrie, Biroul relații cu diaspora a organizat conferința de comunicare și informare cu punctele focale la nivel central în domeniul Diaspora, Migrație și Dezvoltare (DMD). Evenimentul este primul dintr-un șir de întruniri periodice de comunicare, informare și schimb de experiență care să faciliteze eforturile de advocacy/dialogul politic între diferite părți implicate pentru coordonarea și implementarea activităților aferente politicii în domeniul consolidării relațiilor cu diaspora și susținerii cetățenilor reveniți.
Prezentă la eveniment, Ana Calinici, Secretară de Stat a Guvernului, a subliniat că domeniul ce implică diaspora este unul foarte vast și vizează toate sferele social-economice din Republica Moldova. „Abordarea problemelor și identificarea soluțiilor pentru cetățenii plecați peste hotare constă, în primul rând, din conlucrarea eficientă între autorități, Biroul relații cu diaspora fiind promotorul ce setează prioritățile în domeniu. În același timp, nu poate fi abordat subiectul diasporei fără participarea și implicarea reprezentanților instituțiilor statului, iar punctele focale fac auzită vocea diasporei în cadrul acestora”, a menționat Secretara de Stat.
La conferință au participat reprezentanți ai autorităților publice centrale, societății civile și parteneri de dezvoltare: Institutul pentru Politici și Reforme Europene, PNUD Moldova, OIM Moldova, Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare, Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei. Discuțiile s-au axat pe rezultatele și progresele înregistrate în anul 2023, prioritățile pentru anul 2024 în domeniu, serviciile digitale pentru consolidarea interacțiunii dintre stat și diasporă, valorificarea impactului pozitiv al migrației pentru dezvoltarea Republicii Moldova, măsuri de suport pentru persoanele revenite în procesul de reintegrare, utilizarea datelor demografice, prioritățile Alianței Asociațiilor de Băștinași în raport cu instituțiile publice.
De asemenea, spre finalul întâlnirii a avut loc o sesiune de networking unde au fost stabilite acțiuni concrete ce urmează a fi întreprinse în anul următor de către instituțiile participante în baza priorităților stabilite în Programul Național „Diaspora” 2024 – 2028, printre aceste enumerăm: desfășurarea cursurilor de formare pentru profesorii din diaspora; dotarea centrelor educaționale cu manuale și cărți pentru copii; crearea și pilotarea Unității de suport la revenire; optimizarea proceselor de eliberare a actelor de identitate pentru conaționalii de peste hotare; facilitarea accesului la servicii publice; suport pentru integrare în câmpul muncii; recunoașterea calificărilor și abilităților obținute peste hotare etc.
Evenimentul a fost organizat în cadrul Proiectului „Sprijin pentru guvernanța diasporei, migrației și dezvoltării prin îmbunătățirea cadrelor politic și instituțional” din cadrul Programului „Valorificarea potențialului migrației în Republica Moldova”, faza a III-a, finanțat de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare.




